Het laatste nieuws uit de verlichtingswereld.

Beter licht voor werk, zorg en onderwijs LED Maatwerk in de Openbare Bibliotheek Amsterdam Het laatste led nieuws Indirecte led verlichting Indirecte verlichting in de kinderopvang Indirecte verlichting in het onderwijs
« nieuws overzicht

Omzet aan het toeval overlaten?

03-03-2014

Licht beïnvloedt de stemming en emoties van mensen zowel positief als negatief. Dat is bekend. Maar wat zijn nou precies de lichtscenario’s waar mensen zich goed bij voelen? Welke lichtparameters hebben een gunstige invloed op het koopgedrag van mensen? 

Dit is onlangs onderzocht door de Nymphenburg Groep[1] in opdracht van armaturenfabrikant Zumtobel. Wat blijkt? Verschillende doelgroepen hebben duidelijk andere voorkeuren als het om licht gaat. Ze reageren zelfs al op heel kleine, met het blote oog nauwelijks waarneembare veranderingen.

Studie
In totaal werden twintig verschillende lichtscenario’s onder de loep genomen. De lichtparameters die in het onderzoek een belangrijke rol speelden, waren lichtkleur, lichthoeveelheid, lichtverdeling, uitstralingskarakteristiek, contrasten in lichtsterkte en lichtkleur. De deelnemers werden volgens het Limbic® model in zeven verschillende doelgroepen ingedeeld: gedisciplineerde, traditionele, harmonieuze en open mensen, hedonisten, avonturiers en performers. Volgens het Limbic® model bestaan er in wezen drie grote emotionele systemen: het balans-, het stimulans- en het dominantiesysteem.

Resultaten

Uit het onderzoek kwam het volgende naar voren:

  • De grootste doelgroep werd vertegenwoordigd door mensen van het balanstype. Deze rustige, naar harmonie strevende familiemensen reageren bijzonder positief op een gematigde accentverlichting.
  • Mensen die op zoek zijn naar plezier, afwisseling of avontuur, behoren tot de stimulansgroep. Zij laten zich graag stimuleren door relatief lage lichtniveaus in combinatie met spotverlichting.
  • De derde groep deelnemers bestond uit mensen uit het dominantiesysteem. Deze in wezen sceptische mensen zijn snel ontevreden en keren zich af wanneer de situatie niet aan hun verwachtingen beantwoordt. Ze geven de voorkeur aan een gelijkmatige lichtverdeling met veel diffuus licht. Ze zijn gevoelig voor discrete, sfeerverhogende verlichtingseffecten.

Kortom: als u zich op commercieel vlak op een bepaalde doelgroep richt, dan is het absoluut aan te raden om de lichtscenario’s af te stemmen op de (licht)behoeften van deze doelgroep.

 

Bron: http://www.zumtobel.com/nl-nl/limbic-lighting.html?utm_source=nl-nl-0214&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter#studie



[1] De Nymphenburg Groep is een wereldwijd toonaangevende expert die al meer dan 40 jaar leidende internationale merkfabrikanten en handelsondernemingen begeleidt, van merkpositionering tot realisatie van het POS. 

comments powered by Disqus